Rozdział 8. Alchemia czasu dla początkujących

Witryna w przebudowie

Porównaliśmy nasze wartości {ON, IN} oraz {TO}. Zestawiliśmy je z Aspektami Simple, Progressive, oraz Perfect.

__ESSENCE 3 VALUE with patterns

Co się stanie, jeżeli dwie wartości się spotkają? Wartość {ON} zawsze jest aktywna. To ona pozwala nam być NA kognitywnej mapie. Naszym spotykającymi się zmiennymi mogą być wartości {IN} oraz {TO}.

Proszę zważajmy, że nie jest celem tej językowej podróży wdawanie się w dysputy. Naszym celem jest wypracowanie językowej strategii, by sobie radzić z gramatyką. Wszystko czego nam trzeba to logika która działa. Nikt nie będzie mieć nigdy prawa zaprowadzić kontroli umysłów i twierdzić, że co prawda nie popełniliśmy błędów na testach czy egzaminach, ale doszliśmy do rezultatu złą ścieżką.

Spróbujmy “alchemii”, na formie czasownikowej. Rozdział 3.1 pokazuje wzorce językowe które pomagają przekroczyć Rzekę Czasu. Przyjrzyjmy się im ponownie.

PROGRESSIVE and PERFECT patterns

Jeżeli dokonamy fuzji wzorców Progressive oraz Perfect, czasownik to be z formy Progressive może zająć miejsce dla czasownika węzłowego we wzorcu Perfect.

Perfect and Progressive form merger

Merdżer językowy jest naturalnym procesem akwizycji i uczenia się języka. Możemy go praktykować przez całe życie, także umysłowo. Możemy zajrzeć do Rozdziału 1.2, praktyki dla umysłu.

Czasownik to have przyciąga trzecią formę. Słówko posiłkowe we wzorcu Progressive, to be, przyjmie trzecia formę dla Aspektu Perfect.

BE takes on the 3rd form for the Perfect

Oto co nasza alchemia przyniesie.

__HAVE BEEN__ING

Możemy spróbować naszej alchemii z naszym wirtualnym bimo. Możemy kliknąć tutaj, by zobaczyć nasz kolorowy kod oraz wirtualne słówka.

__HAVE BEEN BIMOING

Pomyślmy o znaczeniu naszej alchemii.

Możemy użyć wzorca Perfect aby powiedzieć, co zrobiliśmy DO jakiegoś czasu.

_VALUE TO

Możemy użyć Progressive by mówić o aktywności postępującej W jakimś czasie.

_VALUE IN

Kiedy połączymy te dwie formy, otrzymujemy Perfect Progressive. Wzorzec ten może nam pomóc powiedzieć, co postępuje (has been progressing) {W} jakiejś rozciągłości czasu którą odnosimy {DO} innego czasu.

Polski zupełnie inaczej tworzy takie pule językowe, stąd wizualizacja może się nam naprawdę przydać. (A przy okazji, kiedy mówimy czy słyszymy, że polski nie ma jakiejś formy, pamiętajmy, że na pewno ma jakiś inny sposób. Nie możemy tu jednak robić dwóch gramatyk z jednej, więc proszę się nad takimi poszczególnymi formami zastanawiać samodzielnie. Ja mogę jedynie polecić aprecjację ekonomii obydwu języków tutaj, w moich przekładach dla domeny publicznej.)

PERFECT PROGRESSIVE

Dlaczego przyimek AT miałby być naszym markerem językowym dla merdżeru {IN} oraz {TO}? Moglibyśmy przecież połączyć “in” oraz “to”. Jednakowoż, “into” może oznaczać to samo co “in” bądź “to” osobno, zależnie od kontekstu. Zachodni wiatr igrał w wirkach (frolicked into eddies), w ćwiczeniu 44 (Rozdział 7.1). “Into” może tylko po prostu robić bardziej formalne czy emfatyczne wrażenie, niż “in” bądź “to” samodzielnie.

Co do przyimka AT, moglibyśmy powiedzieć,
AT this moment, this has been progressing”.

Porównajmy {AT} oraz {TO} przy pomocy wizualizacji.

Something has progressed TO this time.

SOMETHING HAS BIMOED.

Value TO illustration

Something has been progressing AT this time.

SOMETHING HAS BEEN BIMOING.

Value AT illustration

Jeżeli moment do którego się odnosimy przynależy z PRZYSZŁOŚCIĄ, możemy powiedzieć,

AT a time, something will have been progressing.

Jeżeli ów moment przynależy z PRZESZŁOŚCIĄ, moglibyśmy powiedzieć,

AT a time, something had been progressing.

Niektóre książki do gramatyki nazwą naszą wartość {TO} Aspektem Perfect Simple. Niektóre moga nadawać nazwę Perfect Continuous
naszej zmiennej {AT}.

Pamiętajmy, że etykiety nie zmieniają tego jak formy jęzkowe mogą działać dla naszych umysłów. Autorzy książek też są ludźmi, a ludziom zdarza się różnić w podejściu. Formy językowe istnieją niezależnie od etykiet gramatycznych.

Nasza wizualizacja nie ma bynajmniej tworzyć niezmiennego ilustracji dla języka. Nie musimy pozostawać z takimi samymi zobrazowaniami na zawsze. Możemy prezentować frazy na jednej mapie kognitywnej zarówno jak wielu mapach czy zakresach.

ONE AS WELL AS MANY MAPS

Możemy też wracać do Rzeki Czasu (Chapter 3). Co ważne, z postępem, wizualizacja będzie nam coraz mniej potrzebna.

river-of-time__4-patterns

Czy Perfect Simple czy Perfect Progressive, czasy Perfect ogółem mają otwartą ramę czasową: kojarzą one zawsze dwa, symultaniczne odniesienia w czasie. Pomyślmy o Perfect Simple.

PRESENT Perfect Simple może obejmować jakąś rozciągłość czasu odnosząc ją {DO} TERAŹNIEJSZOŚCI.

17. Madame Règle has lived in Paris for fifteen years.

Real time open frame

Otwarta rama czasowa sięga {DO} TERAŹNIEJSZOŚCI, względem piętnastu lat temu.

Example 17 illustration

PAST Perfect Simple odnosi się do jakiegoś czasu w PRZESZŁOŚCI, sięgając {DO} innego czasu, także w PRZESZŁOŚCI.

17a. Before moving to Paris, Madame Règle had lived and worked in Lyon, the silk capital of France, for five years.

Real time open frame

Otwarta rama czasowa sięga {DO} PRZESZŁOŚCI, zachowując wzgląd na czas pięć lat przedtem.

 

Example 17a illustration

 

FUTURE Perfect Simple może obejmować TERAŹNIEJSZOŚĆ {DO} jakiegoś czasu w PRZYSZŁOŚCI. Naszym podstawowym czy też węzłowym odniesieniem czasowym jest TERAŹNIEJSZOŚĆ, ale możemy myśleć także o PRZESZŁOŚCI.

 

17b. Tomorrow, Madame Règle will have lived and worked in France for twenty years.
(Altogether, in France, she has lived in Lyons and Paris.)

 

Real time open frame

Możemy powiedzieć, że rama czasowa obejmuje pulę językową dla TERAŹNIEJSZOŚCI, a ta ma wzgląd także na PRZESZŁOŚĆ, do czego sięga pętlą {DO} naszej logiki dla PRZYSZŁOŚCI.

 

Example 17b illustration

 

Pani Règle jest chłonną czytelniczką. Nigdy nie czyta tylko jednej książki. Ma zazwyczaj ze soba małą książkę, przywiązaną do torebki kolorową szarfą jak sznureczkiem. Mówi, że możność spojrzenia na książkę czyni ja bliższą umysłowi. W tym samym czasie, ma zawsze inną, większą książkę, którą czyta w domu.

 

REGLE book

 

Praktykowany kiedyś szkolny zwyczaj wiązania książek mógł był mieć (might have had) swoje zalety. Jill czasem podziela to postępowanie.

 

Link to chapter 9.2. The Perfect and the Modal HAVE

Posiłkowe HAVE może formować wzorce także z czasownikami Modalnymi. Możemy odwiedzić Rozdział 9.2. Kiedy uczymy się języka, jest zupełnie w porządku jeśli poruszamy się w materiale, aby go zintegrować. Zawsze sama tak robiłam. Mam nadzieję, że pani Règle także jest możliwą osobowością.

 

Perfect Progressive ma dualne odniesienie czasowe oraz otwartą ramę czasową. Aspekt ten może podkreślać proces, jego zakres czasowy czy dynamizm.

 

Weźmy za przykład czasownik to read. Piszemy czasownik to read identycznie w pierwszej, drugiej, oraz trzeciej formie. Inaczej go wymawiamy.

 

1st form     2nd form     3rd form

 

read        read        read

 

[rI:d]     [rƐ:d]     [rƐ:d]

 

Dla Aspektu Perfect Simple, czasownik posiłkowy to have przyjmie trzecią formę.

 

17c. Madame Règle has read [rƐ:d] a book about a French thinker, René Descartes.
(She has finished.) {TO}

 

Kiedy połączymy Perfect oraz Progressive, nasza forma Perfect Progressive będzie mieć miejsce dla czasownika węzłowego w części Progressive.

HAVE BEEN READING__ELEMENTS MERGER

 

17d. She has been reading [rI:dI Ƞ] a series of philosophical commentary books.
(Her reading is still in progress, she has not finished yet.) {AT}

 

NIE używamy trzeciej formy podwójnie, ani nie dodajemy do niej końcówki ING. Przykład poniżej pokazuje potencjalną pomyłkę.

17e. She has been * [rƐ:dI Ƞ].

 

Powróćmy do naszej wartości {ON}. Czy moglibyśmy ją mieć za nasze podstawowe odniesienie kognitywne?

 

Link to chapter 8.1. Earthling basic variable and proper egoism

Feel welcome to tell me what you think

Reklamy

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s