Rozdział 1. Możemy planować czas jak w polach

Nasza ziemska przestrzeń ma trzy wymiary, a gramatyka przynależy z wymiernymi długościami, wysokościami i szerokościami, wraz z ludzką potrzebą wody, powietrza, dobrego ubrania i dachu. Gramatyka to ludzka podstawowa potrzeba. Zdrowo mieć z gramatyką dobry biznes.

 Cartesian

Język ma sporo odniesienia do czasu. Byłoby prawie niemożliwym, mówić bez Teraźniejszości, Przeszłości, czy Przyszłości. Jednak nie mamy jak czasu dotknąć. Nie widzimy go, ani nie słyszymy. Zegary nastawiamy.

 

Abstract time

 

Jak więc uczymy się czasu? Do pewnego stopnia, myślimy o czasie razem z miejscem.

 

Możemy nie potrzebować teorii o czasie i wymiarach, aby się dobrze nauczyć języka. Możemy rozumować o ludzkim doświadczeniu znanym jako uzus. Jak użylibyśmy słówka „przed”? Powiedzielibyśmy, przed zakrętem i przed dziesiątą?

 

Before the place

 

Before a time

 

“Przed zakrętem” mówi “przed tym miejscem”.

“Przed dziesiątą” mówi “przed tym czasem”.

 

Możemy użyć słówka przed dla miejsca, równie dobrze jak czasu. We wszystkich naturalnych językach, ludzkie umysły mają giętki zwyczaj by łączyć czas i miejsce. Możemy rozwinąć to myślenie dla gramatyki.

 

Rozważmy trzy słówka które będą dla naszej umiejętności w angielskim bardzo ważne. Są to słówka to be, to have, oraz to do. Możemy je sobie wyobrazić w miejscach. Możemy nazwać te miejsca TODAY, YESTERDAY, oraz TOMORROW.

 

Czy mogłoby istnieć miasteczko o nazwie Tomorrow (Jutro)?

 

Tomorrow road sign

 

Bodie tomorrow

__Smiley joke PNGMiasteczko Tomorrow?

 

To by na Jutro lepiej wyglądało …

 

 

Czy mogłoby istnieć domostwo o nazwie Yesterday (Wczoraj)?

 

Better tomorrow

Bodie - tomorrow

 

Cóż, to by się mogło lepiej na Wczoraj nadawać…
(Bodie to miasteczko duchów w Kaliforni, w USA.)

 

Takie nazwy byłyby dla miejsc niezwykłe, ale możliwe.

 

Możemy wyobrazić sobie trzy miejsca. Możemy nazwać je PAST, PRESENT, oraz FUTURE. Możemy je mieć za nasze Pola Czasu.

 

Nie tylko w gramatyce, nasze perspektywy zależą od naszej wiedzy. Możemy powiedzieć, że nasza wiedza jest światłem jakie mamy. Wiedza potrzebuje pamięci. Bywa, że sprawy przeszłe idą w niepamięć, jak nauka do której nie wracamy, ani jej nie przeglądamy. Możemy wyobrazić sobie światło jak przy zachodzie słońca: jest dość jasno, jeżeli chcemy wrócić do owej nauki.

 

PAST field

 

Nie mamy wspomnień przyszłości, ale możemy planować nasze uczenie się. Nasze światło może być jak przy wschodzie słońca.

 

__FUTURE field

 

To naszą teraźniejszość mamy najwięcej możliwości kształtować. Słońce jest wysoko, a światło dnia pełne.

 

__PRESENT field

 

Zobrazujmy sobie be, gramatycznie bardzo ważne słówko, w Polu które nazywamy PRESENT.

BE in the PRESENT 

 

Zobrazujmy sobie czasownik to be w innych Polach Czasu.

 BE in the FUTURE and PAST

 

Oto jak samo słówko to be może wyglądać we wszystkich naszych polach.

 

The verb to be in the Present, Past, and Future

 

Możemy sobie przedstawić także słówka to have oraz to do, w naszych Polach.

 

HAVE in the PRESENT, PAST, and FUTURE

 

Oto jak sam czasownik to have może wyglądać we wszystkich naszych Polach.

 

The verb to have in the Present, Past, and Future

 

Oto jak czasownik to do może wyglądać w naszych Polach Czasu.

 

DO in the PRESENT, PAST, and FUTURE

The verb to do in the Present, Past, and Future

 

Co robimy, jak obrazujemy sobie słówka z cechami, w Polach Czasu? Składamy razem naszą myśl o czasie i gramatycznej osobie, by zbudować nasze wysłowienie. Namyślamy się i wybieramy cechy.

 

Na początek, możemy pomyśleć o s jako cesze dla zaimków he, she oraz it.

 

HE__SHE__IT

 

Zaimki to słówka które mogą oznaczać osoby gramatyczne. Słówka I, you, we, they, he, she, oraz it to zaimki osobowe. Osoby są „gramatyczne”, gdyż mogą oznaczać istoty żywe zarówno jak przedmioty, wydarzenia, czy inne obiekty myśli. Nie muszą mówić o prawdziwych ludziach. Mogą się odnosić do postaci czy obiektów fikcyjnych.

 

Junior

 

Możemy powiedzieć, he is someone, he has something, bądź he does something. Podobnie, możemy powiedzieć she is someone, she has something, bądź she does something.

 

Jemma smile

 

Cecha „s” stosuje się tylko do liczby pojedynczej, czyli pojedynczych osób, stworzeń, rzeczy, wydarzeń, czy zjawisk.

 

Jak ważne są nasze trzy słówka, be, have, oraz do? Szczególnie słówko to be może być naszym kluczowym słówkiem gramatycznym. Możemy określać przeszłość, teraźniejszość, czy przyszłość, względem czasownika to be.

 

What is: the Present

What was: the Past

What will be: the Future

 

Będziemy jednak też potrzebować słówek to have, to do, oraz WILL, aby mapować czas w języku.

 

Kiedy kształtowanie słówek cechami stanie się naszym zwyczajem i naturą, będziemy mieć więcej rzeczywistego czasu by myśleć co chcemy powiedzieć. Nie będziemy potrzebować wiele czasu na myślenie jak mówić czy pisać.

 

Możemy nauczyć się świadomie i samodzielnie kierować naszymi językowymi umiejętnościami. Zapraszam do spróbowania naszych Pól w ćwiczeniach.

 

Link to chapter 1.1.

 

 

Advertisements

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s