Kolory mogą pomóc czytać i się uczyć

Możemy użyć kolorowego kodu, żeby łatwiej nam było czytać i się uczyć. Będziemy kolorować słówka kiedy będą wymagały naszej uwagi. Zacznijmy od czasowników. Posiłkowe możemy kolorować na zielono, a węzłowe malwowo (mauve).

 

Niektóre formy czasowników mogą funkcjonować jako czasowniki węzłowe, zarówno jak pomocnicze. Nasze węzłowe czasowniki mogą być głównymi elementami znaczenia we frazach czasownikowych. Wyrażają o jakiej aktywności czy zdolności mowa.

 

Czasowniki posiłkowe zawsze wymagają jeszcze jakiegoś czasownika. Pomagają rozróżniać wzorce językowe, na przykład Simple, Progressive, czy Perfect.

 

Kolory mogą nam pomóc rozróżniać posiłkowe BE oraz HAVE od BE oraz HAVE oznaczających bycie bądź posiadanie. Moglibyśmy powiedzieć,

 

I am a learner;

I am learning.

 

Moglibyśmy też powiedzieć,

 

I have a grammar book;

I have learned grammar.

 

Aby uniknąć konsternacji, możemy użyć słówek wirtualnych. Słówka wirtualne mogą być dobrą zabawą. Dzieciaki używają ich dość często, podążając za swoimi naturalnymi intuicjami, by probówać językowych wzorców skupiając się jedynie na językowej formie. Możemy używać tego pomysłu także kiedy jesteśmy starsi.

 

 

W naszych ćwiczeniach, zazwyczaj zaczynamy od praktyki na słówkach wirtualnych, a dopiero potem próbujemy prawdziwych słówek: człowiekowi ogółem łatwiej skupić się na treści, kiedy forma nie jest problemem.

 

SEE EXAMPLES OF REAL SYNTAX WITH INVENTED WORDS

 

Możemy spróbowac formy “bimo” jako wirtualnego czasownika. Używamy “bimo” tak jak czasowników węzłowych. Może nam to pomóc się skupić na składni.

 

I am bimoing.

 

I have bimoed.

 

Możemy mieć dwa wirtualne czasowniki, bimo oraz thimo, a także dwa wirtualne rzeczowniki, phimo oraz reemo. Nasze wirtualne czasowniki są koloru łąkowego goździka (gillyflower). Nasze wirtualne rzeczowniki są marchewkowe (carrot). Kolory te są znacznie rzadsze w druku, nawet bardzo kolorowym, a wirtualne słówka są tylko po to, żeby ćwiczyć. Nie mają one zastąpić prawdziwych słów.

 

I have a phimo.

 

Wirtualne słówka mogą pomóc się nauczyć dźwięków mowy.

 

VIRTUAL WORDS

Nasze wirtualne słówka mają w tym samym miejscu dźwięki
[f] , [b], [th], oraz [r].
To dźwięki których rozróżnienie bywa, że sprawia kłopot. Tak samo trudnym bywa wychwycenie różnicy między [I] a [I:], jak na przykład w naszych thimo oraz reemo.

 

Learn to say thimo

Dzieciaki potrafią produkować formy takiej jak „phimo bimoes reemo” nie tylko dla zabawy. Ćwiczą wtedy dźwięki dla rzeczywistej mowy.

 

W naszej językowej podróży, zaimki oraz rzeczowniki są atramentowo niebieskie, (ink blue). Uwydatniany tekst oraz wartości mapujące są jasnoniebieskie. Unikamy koloru czerwonego (red), jako że powszechnie jest kojarzony z nieprzyjemnością oraz nakazowym uczeniem języka.

 

Feel welcome to tell me what you think

Reklamy

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s