5.1. Nasza logika językowa do tej pory

Rozpoznaliśmy parę językowych właściwości i oznaczyliśmy je kolorami (Rozdział 5 pokazuje jak możemy tworzyć własne językowe tekstury).

Aspekt (charakter aktywności bądź uzdolnienia):
Simple, Progressive, oraz Perfect.

CHARACTER VALUES

Czas gramatyczny:
Teraźniejszy, Przeszły, oraz Przyszły.

TIME REFERENCE EXTENT

Ekspresja: forma Afirmatywna, Negatywna, Interrogatywna,
oraz Negatywnie Interrogatywna.

EXPRESSION

Naturalnie, każdy może wybrać własne kolory. Kolory tutaj mogą tworzyć swoistą paletę. Możemy łączyć sztuki językowe z innymi sztukami. Możemy tworzyć kolory, nadawać im własne nazwy, myśleć o języku i ćwiczyć malowanie, grać na instrumencie lub słuchać muzyki (!)


PART THE PALETTE

Szczególnie jeżeli dopiero się zaczynamy uczyć, logika językowa może nam wyglądać na dużo wysiłku. Jednakowoż ludzkie mózgi naturalnie mają nieco logiki, a my możemy nauczyć się używać własnej. Wszystkie nasze pojęcia, przez całą podróż, przynależą z językiem naturalnym. Nie szukamy ekscentrycznych sposobów, a logika językowa zasługuje na uwagę szczególnie dlatego, że nie da się języka nauczyć po prostu na pamięć.

Nie da się zapisać na jakiejkolwiek liście wszelkich możliwych sposobów wypowiadania się i „wykuć je na pamięć”. Ja sama mam dla języka dużo serca, ale na pamięć też nie miałabym się jak nauczyć (to learn by heart). Używam mojej logiki. Myślę gdzie jestem myślami i mapuję moją gramatykę. Sporą zaletą jest to, że nie potrzebuję dużo czasu, by radzić sobie z moją gramatyką. Kolejną zaletą jest to, że się nie gubię.

Zaczynając naukę, możemy mieć skłonność do uczenia się na pamięć. Gramatyka niestety ma wtedy skłonność upodabniać się do głębokiego lasu.

__Smiley joke PNGDawn 2 iStock

Logika językowa staje się na szczęście znacznie łatwiejsza wraz z wprawą. Co ważne, możemy przedstawić sobie naszą połączoną logikę dla czasów gramatycznych prostymi strzałkami. Powróćmy do Rozdziału 4 i praktyki na mapie.

__ESSENCE 3 VALUE with patterns

Możemy porównać ćwiczenie 15 (Rozdział 4.1).

Exercise 15__Introduction

Zdarza się nam mówić, że PRZYSZŁOŚĆ przynosi sprawy które są PRZED nami. Możemy też uważać, że sprawy PRZESZŁEZA nami. Możemy próbować ogarniać nasze życie umysłem w przód oraz wstecz, będąc gdzie zawsze jesteśmy, w naszej TERAŹNIEJSZOŚCI. Użylibyśmy do tego naszego czasu pojęciowego.

Czas pojęciowy to czas jak go postrzegamy naszymi umysłami, łącznie z wiedzą co było, oraz przewidywaniem co będzie. Każda osoba ma swój czas pojęciowy. Nie ma uniwersalnego czasu pojęciowego, który byłby taki sam dla wszystkich bez wyjątku. Tym bardziej warto popracować nad własną językową logiką: bez porozumienia z innymi ludźmi, nie umielibyśmy nawet uzgodnić czasu spotkania.

Aspekt Simple może działać bez słowka pomocniczego, w formie Afirmatywnej. Dla TERAŹNIEJSZOŚCI możemy go przedstawić gładką strzałką, bez żadnych atrybutów.

_VALUE ON

Porównaliśmy Aspekt Progressive do bycia W jakimś obrębie na kognitywnej mapie. Do strzałki możemy dodać kropkę jako mały, symboliczny obręb.

_VALUE IN

Aspekt Perfect porównaliśmy do drogi DO jakiegoś miejsca lub czasu. Możemy go zobrazować grotem dodanym do strzałki gładkiej, której kierunkowość wskazuje na czas, TERAŹNIEJSZY, PRZESZŁY, lub PRZYSZŁY.

_VALUE TO

Zobrazujmy naszą symbolikę jak na arkuszu.

ASPECT ARROWS SYMBOLS

Pozostaje nam teraz zaznaczyć nasze strzałki dla Ekspresji. Możemy pozostawić formę Afirmatywną bez dodatkowych oznaczeń.

FEATURE ARROWS__THE AFFIRMATIVE

Naturalnie, znak zapytania jak najbardziej się nadaje do sygnalizowania pytań.

FEATURE ARROWS__THE INTERROGATIVE

Literka N może oznaczać negację.

FEATURE ARROWS__THE NEGATIVE

Raczej niż rozważać uczenie się na pamięć wszelkich regułek z wszelkich gramatycznych książek, możemy zobrazować sobie naukę gramatyki jako podróż w abstrakcyjnym wymiarze. Jednakowoż, także w tym abstrakcyjnym wymiarze możemy myśleć jak z Kartezjuszowskimi koordynatami, tak samo jak w naszej trzy-wymiarowej rzeczywistości.

Cartesian

Mamy trzy formy czasowników, by sobie radzić. Logika może wymagać główkowania, ale daje elastyczność.

(Planuję grę komputerową, w której nasz wymiar stawia wyzwania, a mamy też w nim przygody.) Teraz zapraszam do ćwiczeń.

Link to Chapter 5.2. Practice syntax with invented words

Pamiętajmy proszę, że nasze strzałki nie mają nic wspólnego ze strzelaniem. Mają jedynie wspomagać orientację w gramatycznych formach. Jeżeli robilibyśmy modele do zabawy, róbmy duże modele z miękkiego materiału, szczególnie jeżeli wokół miałyby być małe dzieci.

Feel welcome to tell me what you think

Reklamy

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s