3.1. Pola i Rzeka Czasu

Witryna w przebudowie

Możemy pomyśleć o ogólnych wzorach gramatycznych z czasownikami to be oraz to have (proszę zobaczyć Rozdział 3, Rzekę Czasu). Możemy używać tych ogólnych wzorców z etykietami gramatycznymi, na przykład Progressive czy Perfect.

RIVER OF TIME__PATTERNS AND GRAMMAR LABELS

PERFECT AND PROGRESSIVE PATTERNS

Aby użyć językowego wzoru, dostosowujemy be oraz have dla gramatycznej TERAŹNIEJSZOŚCI, PRZESZŁOŚCI, czy PRZYSZŁOŚCI wraz z gramatyczną osobą.

Spróbujmy z czasownikiem to learn. Jest to czasownik regularny.

LEARN__IN THE FIELDS

Dzieciaki zauważają wzór językowy, a integrują go dopiero po rozpracowaniu. My się mamy troszkę lepiej. Możemy zajrzeć do integracji w Rozdziale 4, jak również pozwolić sobie na małą gramatyczną rozmówkę — możemy jej potrzebować na testach i egzaminach (!)

Gramatyki nazywają be oraz have w naszych wzorach czasownikami pomocniczymi lub posiłkowymi. To dlatego, iż pomagają one budować wzory dla czasów gramatycznych.

Angielskie słówko “auxiliary” pochodzi z Łaciny. Oznaczało “wspomagający”, “towarzyszący”.

Słówka pomocnicze pomagają zaznaczyć gdzie jesteśmy w naszych myślach o czasie, kiedy używamy czasów gramatycznych. Naturalnie, nie ma pojedynczego czy szczególnego rejonu mózgu, dla ludzkich myśli. Własna aktywność językowa to najsilniejszy pojedynczy czynnik, w integrowaniu pracy całego mózgu (!) Podkreślmy nasze mapowanie.

LEARN__MAPPING UNDERLINED

Czemuż to towarzyszą czasowniki posiłkowe? Możemy powiedzieć, że dotrzymują towarzystwa czasownikom węzłowym. Nasze czasowniki węzłowe to te, które mówią o aktywności czy zdolności do działania, jak to learn, to read, bądź to write.

Czasowniki węzłowe mogą być czasownikami głównymi, we frazach. Po angielsku, możemy je nazwać head verbs (w czym teorie językowe bywa, że się różnią). Dalsza podróż przynosi więcej praktyki. Teraz, powróćmy do naszych wzorów czasowych i zobaczmy jak mogą one współdziałać z czasownikami węzłowymi (Dodatek 4 ma wszystkie wzory).

WILL BE READING

Spróbujmy wzoru Perfect. Używa on trzeciej formy czasownika. Trzecia forma przyjmuje końcówkę ED dla czasowników regularnych. Dla nieregularnych czasowników, zakończeniem może być EN.

HAD BEEN WRITING

Czasownik to learn jest regularny. Zarówno to read jak to write nieregularnymi czasownikami. Dodatki 2 oraz 3 zamieszczają czasowniki nieregularne względem zmian w ich dźwiękach mowy.

Irregular verbs__Back and front vowel qualities

IRREGULAR VERBS___HIGH AND LOW VOWEL PATTERNS

 

Wszystkie języki mają składnię. Składnia językowa to droga łączenia słów w ciągi. Słowa mają swoje możliwe miejsca w ciągach składniowych. Porządek słów nie jest zawsze ściśle ustalony. Może on być jak krople rosy na źdźble trawy.

Niektóre formy czasowników mogą działać zarówno jako czasownik węzłowe, jak posiłkowe. Moglibyśmy powiedzieć,

I am a learner;”

“I am learning.”

Moglibyśmy też powiedzieć,

I have a grammar book;”

I have learned grammar.”

Aby uniknąć dezorientacji, możemy zastosować wynalezione słówko, dla wyćwiczenia naszej drogi ze słowami. Naszym wynalezionym słówkiem może być “bimo”. Możemy go używać jako czasownika regularnego, z formami oraz w miejscach dla czasowników regularnych. To może nam pomóc się skupić na składni i językowej formie.

Link to the color code and virtual words

Wirtualne słówka mogą być dobrą zabawą Dzieciaki używają wynalezionych słówek regularnie, a to nie tylko dlatego, że lubią się bawić. Dzieci podążają za własnymi naturalnymi intuicjami, i wynajdują słówka żeby łatwiej sobie język wypracować.

Możemy użyć naszych językowych intuicji także gdy jesteśmy starsi.

Wirtualne słówka mogą pomóc ćwiczyć gramatykę, a także dźwięki mowy. Zachęcam wszystkich do wynalezienia własnych słówek. Oczywiście, możemy prefereować ćwiczenie w prywatności.
VIRTUAL WORDS2

Umieśćmy nasze wirtualne bimo w naszym Polu dla TERAŹNIEJSZOŚCI.EXAMPLES__BIMO__SIMPLE, PROGRESSIVE, PERFECT

Nasze bimo jest regularne, jak słówko to learn. Dodajemy do niego ED, chcąc utworzyć 2gą formę a także 3cią formę. Porównajmy te formy.

SIMPLE PAST AND PERFECT PRESENT FORMS COMPARED

Forma bimoed we wzorze Simple Past jest drugą formą. We wzorze Perfect Present, jest to trzecia forma. Składnia i kontekst będą bardzo ważne, w rozróżnianiu form. Spróbujmy teraz wzoru Simple oraz słówka to learn. Wzór Simple może występować bez słówek pomocniczych. Mapuje on czas swoimi czasownikami węzłowymi. Powędrujmy od PRZESZŁOŚCI do PRZYSZŁOŚCI.

EXAMPLE__TO LEARN__PAST SIMPLE

(Teraz może nam być przyjemniej widzieć czasowniki nieregularne. Łatwo odróżnić wrote od written, we frazach takich jak I wrote oraz I have written. Nie martwy się jednak. Jak nabędziemy dobrych językowych zwyczajów, nie będziemy mieć problemów z formami czasowników w ogóle.)

Spróbujmy teraz TERAŹNIEJSZEGO pola. Liczba pojedyncza ma cechę (E)S. Mówimy he, she, czy it is, has, or does. Takowoż,

I learn, you learn,

we, oraz they learn,

he, she, bądź it learns.

Czasownik will potrafi mapować na PRZYSZŁOŚĆ, nie przyjmuje więc cechy S. Możemy powiedzieć, że przynależy ona z TERAŹNIEJSZOŚCIĄ. Nasza dalsza podróż przynosi znajomość z lingwistyczną względnością (zajrzyjmy do Rozdziału 10, względności w czasie dostatku).

EXAMPLE__TO LEARN__PRESENT SIMPLE

Dla wszystkich osób, forma czasownikowa WILL może mapować na PRZYSZŁOŚĆ.

EXAMPLE__TO LEARN__FUTURE SIMPLE

Jesteśmy po drugiej stronie Rzeki Czasu (!)

water spring in forest

Wzór Simple może występować bez słówek posiłkowych, zawierając do tego dowolny czasownik. Możemy oznaczać ten wzór lemniskatą, czy też symbolem nieskończoności.

Infinity symbol

Symbol ten oznacza, iż nie da się czegoś dokładnie skalkulować, podobnie do the Pi, π. Matematyczna kalkulacja języka naturalnego nie jest możliwa.

SIMPLE, PROGRESSIVE, and PERFECT patterns

W języku naturalnym, najczęścien myślimy o charakterze aktywności czy zdolności do działania, kiedy myślimy o czasie w jakim ma miejsce. Wzorce językowe jakich możemy użyć by wyrazić tę myśl mają etykiety gramatyczne. W angielskim te etykiety, jak powyżej, the Simple, Progressive, oraz Perfect, są nazywane gramatycznym Aspektem.

Jak możemy myśleć o czynności w Aspekcie Simple? Nazwa tego Aspektu pochodzi od jego formy. Forma ta jest “prosta”, ponieważ może występować bez słówek pomocniczych. Używamy dużych liter, aby zapisywać nazwy Aspektów. Mamy słówka „simple”, „progressive”, czy „perfect” za części fraz rzeczownikowych gdzie rzeczownik ― Aspect ― jest rzeczownikiem własnym. Na przykład, czynność może w ogóle nie być prosta (simple), a nadal moglibyśmy zastosować dla niej Aspekt który znamy jako the Simple,

I love grammar.

Jaką jest aktywność w Aspekcie Progressive? To coś w trakcie. Postępowanie może być zmieniającym się uwarunkowaniem, stanem, czy czynnością. Może oznaczać polepszenie, ale nie zawsze je oznacza.

Jaką jest aktywność w Aspekcie Perfect? To coś, co rozpatruje się do jakiegoś punktu w czasie. Nazwa “perfect” pochodzi z łaciny. Dla czasów, nie ma ona nic wspólnego z winą, wadą, czy ich nieobecnością. Mówi o skutkach do jakiegoś czasu.

Jeśli połączymy te charaktery aktywności czy do niej zdolności z myślą o czasie, otrzymamy dziewięć czasów gramatycznych w trzech Aspektach. Jeżeli dobrze sobie rozpracujemy te kombinacje, nauczymy się radzić sobie w języku samodzielnie.

COMBINING FEATURES

Język angielski ma jeszcze jeden wzorzec. Gramatyki nazywają go the Perfect Progressive. Możemy poznać go lepiej w dalszej podróży. Niektóre gramatyki nazywają etykiety “Continuous” a nie “Progressive”. Obydwie te nazwy oznaczają ten sam charakter czy też Aspekt aktywności. Dlatego mamy nazwy gramatyczne za etykiety, a polegamy raczej na mapowaniu.

Zapraszam do dalszej podróży.

Link to chapter 3.2.

Feel welcome to tell me what you think

Reklamy

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s