1.1. Pola Czasu: podstawowa praktyka

Ćwiczenie 1. Spróbujmy nacechować be, have, oraz do dla TERAŹNIEJSZOŚCI, PRZESZŁOŚCI, oraz PRZYSZŁOŚCI (Rozdział 1).

 

Z zaimkami I, you, he, she, oraz it, możemy mówić o pojedynczych osobach czy obiektach. W gramatyce, nazywamy to liczbą pojedynczą. Jeżeli już dobrze znamy te formy, możemy mieć ćwiczenie za lekką łamigłówkę. Możemy wyrabiać sobie myślenie wpierw o Polu (gramatycznym czasie).

 

Przykład: PRESENT, (be), she

 

Rozwiązanie: is

 

1. PRESENT, (do), I

 

2. FUTURE, (do), you

 

3. PAST, (have), I

 

4. PRESENT, (be), he

 

5. PAST, (be), you

 

6. FUTURE, (have), she

 

7. PAST, (have), it

 

8. PRESENT, (be), you

 

9. FUTURE, (do), he

 

10. PAST, (have), you

 

 

Wiele powiedziano i napisano o tym jaką olbrzymią różnicą jest, czy mówimy w danym języku jako rodzimym, albo jak szczególne jest uczenie się języka obcego w porównaniu z nauką pierwszego, w dzieciństwie.

 

Pamiętajmy, że nie ma wrodzonych nawyków językowych. Nie ma też wrodzonych książek do gramatyki, a nauka języka jest zawsze nauką języka: wymaga myślenia samodzielnie. Aby się nauczyć, nie wystarczyłoby po prostu naśladować przykładów innych ludzi, jakikolwiek to język.

 

A po co uczyć się języków? Czy powiedzielibyśmy, że używamy czasownika być bo pan Igrek, gramatyk, tak mówi? Za dobry powód mogłoby to nie dać rady. „Obcy” czy rodowity, język nie tylko pozwala nam się porozumiewać, ale też mile spędzać czas, pisząc bądź czytając. Niezbędne są do tego językowe wzorce, the Simple, Progressive, Perfect, and Perfect Progressive. Czasowniki tutaj potrafią budować te wzorce.

 

Nie ma tak wielu języków, jak jest książek do gramatyki. Powtarzanie regułek za książkami może się nie przydać. Będzie nam najlepiej uczyć się myśleć o gramatycznym czasie samodzielnie, od razu u językowych podstaw.

__Smiley PNG

j0439550

 

 

Ćwiczenie 2. W tym ćwiczeniu, używamy także zaimków we, you, oraz they. To znaczy, iż mówimy o więcej niż jednej osobie, czy jednym obiekcie.

 

W gramatyce, nazywamy to liczbą mnogą. Możemy używać zaimka youdla liczby pojedynczej oraz mnogiej, porównajmy Podrozdział 3.2.

 

Możemy myśleć o rzeczywistych ludziach ― naszych znajomych, przyjaciołach, czy wrogach ― by wykonać to ćwiczenie.

1. PAST, (do), they

 

2. PRESENT, (do), I

 

3. PRESENT, (have), he

 

4. FUTURE, (be), it

 

5. FUTURE, (be), we

 

6. PRESENT, (have), you

 

7. FUTURE, (have), we

 

8. PRESENT, (be), she

 

9. PAST, (do), they

 

10. FUTURE, (have), you

 

Ćwiczenie 3. Spróbujmy określić zakres czasowy (PRESENT, PAST, lub FUTURE), oraz osobę, dla form poniżej. Możemy zapisać “wszystkie osoby”, gdzie forma jest zawsze taka sama. Możemy dalej myśleć wpierw o czasie.

 

Przykład: do

 

Rozwiązanie: PRESENT, I, you, we, they

 

1. are

 

2. will do

 

3. did

 

4. will have

 

5. has

 

6. am

 

7. does

 

8. had

 

9. were

 

10. have

 

11. will be

 

12. was

 

Praktyka gramatyczna to nie tylko pióro i papier. To sposób myślenia. Zapraszam.

Link to chapter 1.2. Mind practice

 

Reklamy

Zapraszam do dyskusji

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s